woensdag 25 mei 2011

De koi in de Japanse (en Chinese) mythologie

Twee karpers
Hokusai (1760 - 1849)

Koi
Hokusai (1760 - 1849)

Koi zwemt stroomopwaarts
Hokusai (1760 - 1849)

Karper
Hiroshige (1797 - 1858)

Japanse kunst heeft een heel eigen karakter. Van Gogh, die zich door Hiroshige liet inspireren, verwoordde het op deze manier: "Ik benijd de Japanners de buitengewone duidelijkheid die alle dingen bij hen hebben. Nooit is het vervelend en nooit lijkt het haastig gedaan. Hun werk is even simpel als ademhalen en zij maken een figuur in enkele zekere trekken met hetzelfde gemak alsof het zoiets eenvoudigs betrof als het dichtknopen van je vest." Deze werken tonen steeds een koi, enkel een koi. Dit is een veelgebruikt onderwerp voor Chinese of Japanse kunst. Deze vis bezit immers een grote symbolische waarde die voortkomt uit een oude Chinese mythe, waarvan Japan de symboliek later heeft overgenomen. Deze mythe verteld hoe een koi in de voetsporen van Boeddha trad. De vis wilde tegen de stroom in de gele rivier bezwemmen tot hij de Drakenpoort zou bereiken. Hier zou de koi verlichting vinden en in een draak veranderen. Ondanks te tegenstroom, vele hindernissen en een lange vermoeiende reis heeft deze koi zijn doel bereikt. Hierdoor staat deze vis symbool voor voorspoed, doorzettingsvermogen, toewijding, harmonie en vruchtbaarheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten